Trick-the-Eye Photography: Hugh Kretschmer

Hugh Kretschmer Surreal photography collage

Per oggi lasciamo il mondo della moda e ci spostiamo nella pubblicità e nell’arte, con il fotografo americano Hugh Kretschmer.

Da più di 22 anni Hugh Kretschmer “sforna” immagini grazie alla sua fervida immaginazione, che racconta un universo surreale, creativo, umoristico e ironico. Il suo stile è inconfondibile perché, nonostante il passare degli anni e lo sviluppo incessante e rapido delle tecnologie, ha mantenuto quasi affettuosamente nel suo lavoro tecniche artigianali e manuali con le quali modifica le sue fotografie, le assembla, vi introduce elementi che sembrano prendersi gioco del nostro occhio e della nostra mente. Ebbene sì, nessun aiuto di Photoshop nel suo lavoro, sia che si parli di pubblicità, sia di arte.

Hugh Kretschmer Surreal photography collages
A walk in the park
http://www.hughkretschmer.net/
Hugh Kretschmer Surreal photography collages
I can’t eat another rivet!
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Hugh Kretschmer Surreal photography collages
Paparazzi
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Hugh Kretschmer Surreal photography collages
Something looks familiar
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Hugh Kretschmer Surreal photography collages
Tailor
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Hugh Kretschmer Surreal photography collages
Tension
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Hugh Kretschmer Surreal photography collages
Trying to be food
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L’ispirazione iniziale è quasi cubista: ha iniziato ritagliando e assemblando nature morte, creando degli assemblages di oggetti e fotografie ritagliate, senza soggetti umani.  La sua personalissima tecnica, un vero e proprio taglia e cuci, ha poi attirato l’attenzione anche del mondo della pubblicità, nonostante le sue immagini siano per certi versi inquietanti e raccapriccianti, come se avessero un lato oscuro nascosto dietro l’ironia. Il suo inizio come realizzatore di still life, derivatogli dalla sua formazione artistica all’Art Center College of Design, ha lasciato traccia nel suo lavoro anche quando vi ha aggiunto la figura umana: questa infatti è trattata come qualcosa di finto, di inanimato, come un manichino, che entra a far parte della natura morta. Il lavoro con le still life non portava molti clienti, così Kretschmer ha deciso di dare una svolta al suo lavoro: ha aperto il suo studio personale, ha creato un portfolio con i suoi collage e assemblage e ha svolto qualche lavoro pro bono; contemporaneamente ha incontrato il suo agente John Sharpe e i suoi lavori hanno cominciato a comparire in alcune riviste. Kretschmer ha anche lavorato per una galleria d’arte, così ha avuto l’occasione di osservare da vicino il lavoro degli artisti. Ciò che lo interessava maggiormente non era l’opera finita, ma soprattutto studiare la tecnica usata.

Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Between Heaven and Earth, Men’s Health
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Dark cloud, Popular Science Magazine
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Enveloping sea, Frazer Paper Company
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Fashion business, Harvard Business Review
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Hair, Bloomberg Wealth Manager Magazine
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Penn&Teller at Rio Hotel, Las Vegas
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Reformed liar, GQ Magazine
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Return of the thin man, Men’s Health
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Hugh Kretschmer Surreal photography collage
Special delivery, Los Angeles Magazine
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Se a queste esperienze aggiungiamo il suo pungente gusto per le giustapposizioni più improbabili e la sua, come dice lui stesso, bizzarra immaginazione, abbiamo compreso il senso del lavoro di Hugh Kretschmer. Che sicuramente, grazie alla sua stranezza, non passa inosservato e non lascia nessuno indifferente.


 

Today we’ll left the fashion world for advertising and art, with the American photographer Hugh Kretschmer.

From more than 22 years Hugh Kretschmer cranks out images thanks to his fervid imagination, which tells about a surreal, creative, humorous and ironic universe. His style is unmistakable because, despite the time goes by and the technologies’ fast development, he dearly keeps hand crafted techniques which he uses to modify his photographs, to assemble them, to introduce trick-the-eye elements. Well, yes, without the aid of Photoshop, either in advertising or in art.

The initial inspiration is almost Cubist: he started cutting and assembling still lives, creating assemblages of objects and cut photographs, without human subjects. His own personal technique, a real “cut and sew”, has caught the eye of advertising, despite the disquieting and horrific side of his images, which seem to have a dark side, hidden by the irony. His beginning as still lives’ creator, derived from his artistic education at Art Center College of Design, has left a trace also when he has added the human figure: this is treated like something fake, inanimate, like a mannequin, which becomes part of the still life. But he had a few small clients, so he decided to give a twist to his work: he opened his personal studio, he created a portfolio with his collages and assemblages and he got a few pro bono jobs; at the same time he met his current rep, John Sharpe, and his works started appearing in some magazines. Kretschmer has also worked for a gallery, so he could closely observe the artists’ work. The most interesting thing for him wasn’t the completed work of art, but was to study the technique.

If we add to all these experiences his pungent taste for unusual juxtapositions, and his odd imagination, we have understood the sense of the work of Hugh Kretschmer; which surely, thanks to its queerness, doesn’t pass unnoticed and it doesn’t let us remain indifferent.