Spontaneous’ planning: Geof Kern

Geof Kern Surreal fashion and advertising photography

 

 

Geof Kern è un fotografo americano, di Dallas, che ha lavorato per diverse riviste (come Rolling Stones e GQ) e per le più creative agenzie pubblicitarie. Ha iniziato la sua carriera nei primi anni ’80, quando arte e fotografia commerciale erano due mondi completamente distinti.

Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
Matsuda, SS 1993
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
Midtown Exit, 1991
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
Naka in the TV, 1992
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
Three Men Hiding, 1992
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Da teenager, negli anni ’60, Geof Kern decise che da grande sarebbe diventato un regista, così ha iniziato gli studi cinematografici a Pasadena, ma è stato chiamato al servizio militare. Dopo la guerra, ha frequentato la scuola di still photography al Brook Institute di Santa Barbara. La scelta di dedicarsi alla fotografia è stata innanzitutto pratica, perché doveva guadagnarsi da vivere dopo la scuola.

Il lavoro di Geof Kern è una combinazione di razionalità e concettualismo, ispirato ai pittori post moderni. Alle modelle e ai set dove scatta, aggiunge il collage, lavorando alla storyboard prima di procedere allo scatto. Questa tecnica deriva dal suo amore per il cinema, in particolare per Buster Keaton, Jean Cocteau, Jacque Tati e Jean Luc Godard. In particolare, di quest’ultimo, apprezza il metodo della “libera associazione”, che ricorda gli accostamenti inusuali surrealisti. Nel suo studio determina in anticipo anche le caratteristiche tecniche del lavoro, come l’esatta profondità di campo o l’apertura del diaframma, la distanza tra la lente fotografica e la modella. Lavora con un team, che lo aiuta a realizzare il suo scopo di introdurre nella scena qualcosa di totalmente inaspettato. In questo caso, lo ‘spontaneo’ richiede molta pianificazione.

Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
Ad for Macallan, March 2002
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
Gianfranco Ferré, Harper’s Bazaar, September 1995
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Hervé Leger, Harper’s Bazaar, September 1995
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
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Geof Kern Surreal fashion and advertising photography
Pop un book, 2007
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Rose petal suit, 2005
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Geof Kern descrive il suo stile come “Narrativa stilizzata. Metafora. A volte un po’ di umorismo. Palette naturali. Uso giudizioso del computer, che è comunque raro”. Cosa lo ispira? “Mi ispirano le cose nuove e le cose fatte bene…ovvero, originalità e abilità”.

L’approccio di Geof Kern è affine alla fotografia elegantemente surreale di Rodney Smith. Alcuni suoi lavori evocano anche il surrealismo di Magritte.


 

Geof Kern is an American photographer based in Dallas who worked for the most creative magazines (like Rolling Stones and GQ) and ad agencies. He began his career in the early 1980s when art and commercial photography were two different worlds entirely.

When he was a teenager, in the 60s, Geof Kern decided he wanted to be a film director, so he began film studies in Pasadena, but he got drafted into the military. After the war, at Brook Institute in Santa Barbara he attended the school for still photography. It was a practical decision at the time, because he needed to start making a living after school.

The work of Geof Kern is a combination of rationalism and conceptualism, inspired by post-modernist painters. He incorporates paper collage with models and sets, working on a storyboard before shooting. This comes from his love for cinema, especially for Buster Keaton, Jean Cocteau, Jacques  Tati and Jean Luc Godard. In particular, he loves the method of character and free associations (which reminds surrealists’ unusual combination) in Godard’s work. In his studio, he determines in advance technical details like the exact focal length and aperture, the distance between the glass and the model. He also works with a team, which help him realizing the concept of seeing something unexpected in the scene. In this case, ‘spontaneous’ took a lot of planning.

Geof Kern describes his style like: “Stylized narrative. Metaphor. Sometimes a little humor. Natural palette. Judicial use of, or notice of, computer imaging”. What inspires him? “New things inspire me and things done well… that is, originality and craftsmanship”.

The approach of Geof Kern is similar to the elegantly surreal photography of Rodney Smith. Some of his works evoke also Magritte’s surrealism.