Latino-american Soul: Ruven Afanador

Ruven Afanador surreal fashion photography

Rimaniamo in tema moda e vediamo come, anche oggi, la fashion photography possa trasformarsi da semplice pubblicità a vera opera d’arte. Oggi vi presento Ruven Afanador, fotografo di moda e ritrattista.

Nato in Colombia, Ruven Afanador cresce immerso nel montuoso paesaggio mozzafiato, nelle antiche tradizioni, nelle sentite e mistiche cerimonie religiose, nelle quali oggetti ordinari acquisivano un significato magico. A soli 14 anni si sposta negli Stati Uniti, nel Midwest, per studiare arte: è qui che scopre la fotografia, che sarebbe diventata “la passione della sua vita”. Dopo il diploma trascorre due anni a Washington DC, dove inizia a guadagnarsi una reputazione come fotografo di moda dal gusto audace e come ritrattista dall’occhio originale e creativo. Si sposta poi a Milano, per ampliare i suoi orizzonti e le sue capacità tecniche e costruirsi un portfolio; qui sviluppa la fotografia in esterno, scattando tra i palazzi e le chiese, incorporando gli splendidi fondali nella fotografia, e scopre un nuovo tipo di modella che poi diventerà il suo “prototipo”: bellezza non convenzionali, dalle forme ben definite e aggraziate. Dopo tre anni in Italia si stabilisce a New York, dove inizia ad attirare l’attenzione degli editors delle maggiori testate. I suoi editoriali di moda, le pubblicità, i ritratti sono comparsi sulle riviste di moda e d’arte leader nel mondo. Il suo lavoro è stato soggetto di numerose mostre in gallerie, musei e altri spazi in America Latina, Europa, Asia e Stati Uniti.

Il linguaggio fotografico di Ruven Afanador è caratterizzato da colori e contrasti intensi ed espressivi, da una grande eleganza quasi classicista, dalla fierezza e dalla carica erotica dei suoi soggetti, dal richiamo alle sue radici latino-americane. Il suo lavoro è estremamente espressivo, rivela delle sequenze oniriche che sembrano emergere dalla sua immaginazione già “fatte e finite”; i suoi ritratti sono carichi di potenti simboli che ne accentuano l’essenza. Afanador giustappone la forza maschile e femminile in una sorta di sfida alla convenzionale definizione di genere e di bellezza.

Ruven Afanador fashion surreal photography
Alice&Olivia, Fall/Winter 2014
ruvenafanador.com
Ruven Afanador fashion surreal photography
Alice&Olivia, Spring/Summer 2015
ruvenafanador.com
Ruven Afanador fashion surreal photography
Harrod’s Magazine, October 2014
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Ruven Afanador fashion surreal photography
Town&Country, September 2013
ruvenafanador.com
Ruven Afanador surreal fashion photography
FourTwoNine, October 2013
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Ispirato a leggendari artisti della tradizione culturale spagnola come il compositore Manuel de Falla, il poeta Federico Garcia Lorca, il regista Carlos Saura, Afanador rende omaggio ai grandi pittori, come Goya, che hanno ritratto lo splendore unico della tradizione spagnola. Orientato anche verso l’avanguardia, ha attraversato il “reame eccentrico” degli straordinari film di Luis Bun͂uel e Pedro Almodovar, mentre l’aspetto surreale delle sue incantevoli composizioni posiziona il suo lavoro a fianco delle storie del suo connazionale iconico Gabriel Garcia Marquez, “mettendo in vetrina” in modo sofisticato l’estetico latino-americana.

Ruven Afanador surreal fashion photography
Town&Country, April 2013
ruvenafanador.com
Ruven Afanador surreal fashion photography
Town&Country, April 2013
ruvenafanador.com
Ruven Afanador surreal fashion photography
Town&Country, April 2013
ruvenafanador.com
Ruven Afanador surreal fashion photography
Town&Country, October 2013
ruvenafanador.com
Ruven Afanador surreal fashion photography
Town&Country, October 2013
ruvenafanador.com

Sono famosissimi i suoi tre libri, nei quali emerge la sua singolare estetica e la carica erotica dei suoi soggetti. Torero è una collezione di immagini in bianco e nero dei matador dalla Spagna, dal Messico, dalla Colombia e dal Perù, scattate secondo le convenzioni della couture photography per “piegare” gli stereotipi maschili. In Sombra ha usato tecniche della fotografia del XIX secolo per realizzare una serie di nudi maschili in pose ispirate al balletto classico. Il più recente è Mil Besos, nel quale celebra le donne del flamenco, catturandole in pose surreali con il suo inimitabile bianco e nero, ancora una volta andando contro i preconcetti di bellezza.

Ruven Afanador surreal fashion photography
Angel Gitano
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Bebe Neuwirth
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Carmen Iniesta and Arantxa Romero Garcia, Outskirts of Sevilla, Spain, 2007
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Estudio de Baile Alicia Marquez, Cantera, Outside of Sevilla, Spain, 2007
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Estudio de Baile Alicia Marquez, Cantera, Outside of Sevilla, Spain, 2007
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Isabel Toledo
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Kara Walker
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Leandra Medine
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Paul Taylor Dance Company
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Paul Taylor Dance Company
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Paul Taylor Dance Company
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Ruven Afanador surreal fashion photography
Yolanda Hereida Caldero, Outside of Sevilla, Spain, 2008
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Personalmente, adoro le fotografie di Ruven Afanador. Le trovo potenti, espressive al massimo, anche sovversive e trovo molto interessante il fatto che, pur facendo parte del mondo della moda, sostenga una sua personalissima visione di donna e di bellezza.


 

Let’s stay in the theme of fashion and let’s see how, also nowadays, fashion photography could turn from simple advertising to real work of art. Today I’m going to present you Ruven Afanador, fashion photographer and portraitist.

Born in Colombia, Ruven Afanador grown up surrounded by breathtaking mountains and immersed in old traditions and religious ceremonies where ordinary objects acquired symbolic meaning. At fourteen he moved to the United States, to attend art studies in Midwest; here he discovered photography, which it would become his “life’s passion”. After graduation he spent two years in Washington, DC, gaining distinction as a fashion photographer of audacious taste, as well as a portraitist with an original and inventive eye. Then he moved to Milan to broaden his vision, hone his technical skills and build a portfolio; here he developed techniques for photographing outdoors, shooting between churches and palazzos, incorporating backgrounds in images, and discovering a new type of model which will become his “prototype”: unconventional beauties, with sculpted and graceful shapes. After spending three years in Italy, he set in New York, coming to the attention of editors at the major magazines. Since then, his distinct fashion editorials, signature advertisements and iconic portraits have constantly appeared in the world’s leading fashion, celebrity and portrait magazines. His work has been the subject of numerous exhibitions in galleries, museums and outdoor spaces in Latin America, Europe, Asia and the United States.

Afanador has created an intensely personal language characterized by intense and expressive colors and contrasts, a great almost classical elegance, by boldness and erotic charge of his subjects, by the reference to his Latino American origins. His work is extremely expressive, it reveals extravagant dreamlike sequences that seem to emerge from his original imagination already full grown. His portraits are charged of powerful symbols which expose their essence. Afanador juxtaposes startling masculine force and surprising feminine strength to challenge conventional definitions of gender and beauty.

Inspired by the beguiling traditions of Spanish culture as the composer Manuel de Falla, the poet Federico Garcia Lorca and the filmmaker Carlos Saura, Afanador pays homage to the great painters, who, like Goya, have portrayed its unique splendor. With an eye solidly planted in the avant-garde, he crosses to the eccentric realm of the ground-breaking films of Luis Buñuel and Pedro Almodóvar, while the surreal quality of his enchanting composition places his work alongside the stories of his fellow Colombian and iconic archetype, Gabriel García Márquez, showcasing with sophistication the Latin American aesthetic.

It is in his three books that the singularity of Afanador’s  aesthetic and charged eroticism become truly evident. Torero is a collection black and white images of matadors from Spain, Mexico, Colombia and Peru, using the conventions of couture photography to bend masculine stereotypes. In Sombra, his second, he employs nineteenth century photographic techniques in a collection of erotic male nudes in poses inspired by the gestures and movement of classical ballet. And, in the recently published Mil Besos, he celebrates the women of flamenco, capturing them in surreal photographs in his inimitable black and white, once again twisting pre conceived notions of beauty.

Personally, I love Ruven Afanador’s photographs. I think they’re powerful, maximum expressive, subversive and for me it’s very interesting that Afanador, although he belongs to fashion world, maintains his personal vision of women and beauty.