Haunting images: Rocky Schenck

Rocky Schenck Surrealist photography

Immagini stregate, come scene di un film muto, le fotografie di Rocky Schenck sono evocative e suggestive.

Cresciuto in una famiglia di pittori in Texas, a 12 anni iniziò a studiare pittura ad olio, incoraggiato dai suoi genitori. I suoi primi lavori sono stati influenzati dalla romantica pittura di paesaggio e ritrattistica del suo trisavolo Hermann Lungkwitz (1813-1891) e del suo bis prozio Richard Petri (1824-1857). Schenck si appassionò al cinema e alla fotografia e iniziò a scrivere, dirigere e fotografare piccoli film sperimentali. Fotografo autodidatta, ha sviluppato le sue capacità sul set dei suoi film.

Le immagini di Schenck spaziano da spazi umani (camere d’albergo, vetrine dei negozi, soggiorni, banchi informativi) a spazi naturali che ha incontrato durante i suoi viaggi in Nord America, in Europa e in Messico. Nonostante la loro varietà, formano un insieme coerente. Per anni altri fotografi hanno cercato di analizzare la sua tecnica, ma Schenck è celebre per la sua reticenza nello svelare qualsiasi dettaglio. Molti fotografi credono che faccia un largo uso dell’aerografo di Photoshop: “Non è assolutamente vero. Tutto comincia essendo pazienti e cercando cose interessanti da fotografare e poi valorizzando ciò che c’è già sul negativo… Non aggiungo elementi diversi”.

Rocky Schenck Surrealist Photography
Curtain call
rockyschenck.com
Rocky Schenck Surrealist Photography
Mischief
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Rocky Schenck Surrealist Photography
Picnic
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Rocky Schenck Surrealist Photography
Tourists
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Rocky Schenck Surrealist Photography
Information
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Le ricerche di Schenck sono partite da un paesaggio alla gomma bicromata del pittorialista George Seeley, che sembrava un dipinto ad acquerelli o un disegno a carboncino, con una texture straordinaria. Ha appreso la complessità della tecnica con la gomma bicromata, così ha iniziato a sperimentare con vari filtri e diffusori fatti in casa, posti davanti alla lente della fotocamera. “Ho scoperto una combinazione di elementi che messi davanti alla lente davano all’immagine una qualità estremamente pittorica, con la minor manipolazione in camera oscura possibile. Avevo trovato il giusto equilibrio”. Ma non dice mai quale sia questa combinazione! 😉

Rocky Schenck Surrealist photography
Endless
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Rocky Schenck Surrealist photography
Lobby Roswell
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Rocky Schenck Surrealist photography
No host bar
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Rocky Schenck Surrealist photography
Shack And Tulips
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Rocky Schenck Surrealist photography
Shadow play
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Come nascono le fotografie di Schenck? “Cammino per strada e cerco di essere aperto a qualunque cosa in cui possa incappare. Solitamente, vedo qualcosa e nasce la storia. A volte cerco posti dove penso di poter trovare qualcosa di interessante da fotografare, ma il più delle volte capito accidentalmente in un ambiente o “trovo una realtà” che è subito interessante per me. Non posso spiegarlo, ma suppongo che soddisfi una mia qualche agenda subconscia. Davvero, non lo so. So solo quando è un’immagine per me”.

Le fotografie di Rocky Schenck sono tranquille e pacifiche ma inquietanti allo stesso tempo. Portano l’osservatore in mondi fantastici, in una storia. “Penso che le mie prime esperienze abbiano creato il mio stile. All’epoca mi rifugiavo nei mondi creati dai grandi registi. Sento che le mie immagini sono come fermi immagine di qualche vecchio film. Ma qual è la trama? Non lo so. Ma dopo tutto, non perseguiamo tutti l’auto-rivelazione?”.


 

Haunting images, like lost scenes from a silent movie – the photographs of Rocky Schenck are evocative.

Grown up in a painter’s family in Texas, at age twelve Schenck began to study oils, encouraged by his parents. His early work was heavily influenced by the romantic landscape paintings and portraiture of his great-great grandfather Hermann Lungkwitz (1813-1891) and great-great uncle Richard Petri (1824-1857). Schenck became fascinated with both movies and photography and began writing, directing and photographing low budget experimental films. A self taught photographer, he developed his skills taking production stills on the sets of his movies.

Schenck’s images range from human spaces (hotel rooms, store windows, lobbies, living rooms, information booths) to natural places he encountered on trips through North America, Europe, and Mexico. For all their variety, however, Schenck’s images form a coherent whole.  For years other photographers have been trying to analyze his technique, and he is famously reticent to disclose any details.  A lot of photographers assume he does heavy airbrushing or Photoshop on his images: “Not remotely true. It begins with being patient and finding interesting things to photograph and then enhancing what is already there on the negative… I don’t add different elements”.

The researches of Schenck started from a gum dichromate landscape by early pictorialist George Seeley, looked like a beautiful watercolor painting or charcoal drawing, with an extraordinary texture. He learned that the gum dichromate printing technique was very labor intensive, so he started experimenting with different filters and homemade diffusions in front of the camera lens. “I discovered a combination of elements that I placed over the lens gave the images an extremely painterly quality with as little manipulation in the darkroom as possible. I had found the right balance”. But he doesn’t say which is the combination! 😉

How are Schenck’s photographs born? “I hit the road and try to be very open to whatever I happen to stumble across. Usually, I see something and a story will emerge. Sometimes I research places where I think I might find something interesting to photograph, but most of the time I just accidently happen upon an environment or “found reality” that is instantly compelling to me. I can’t explain it, but I suppose it’s fulfilling some kind of subconscious agenda of mine. I really don’t know. I just know when it is a picture for me”.

Rocky Schenck photographs are tranquil and peaceful but creepy at the same time. They draw viewers into fantastic worlds and into a story. “I think my early experiences created my style. At the time I escaped into the worlds created by great filmmakers. I feel my pictures are like stills from some old film. But what is the plot of the film? I don’t know. But then, aren’t we all pursuing self-revelation?”