Body, sky, water: Arno Rafael Minkkinen

Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait

Vi ricordate Strange body perspectives by Louis Blanc? (http://surrealistphotography.altervista.org/strange-body-perspectives-by-louis-blanc/). Oggi vi presenterò un altro artista che sperimenta con le infinite potenzialità del corpo umano.

Il fotografo finno-americano Arno Rafael Minkkinen (1945) è l’artista “del corpo umano che si unisce con l’universo”. Negli ultimi 40 anni, ha fotografato sé stesso in una gran varietà di scenari: spiagge, scogliere, foreste, chiese; sempre nudo, come mamma l’ha fatto. Il sito cambia costantemente, ma costantemente Minkkinen diventa parte del paesaggio, collegando corpo e natura in una maniera del tutto surreale.

Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Aare River, Berne, Switzerland, 1975
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Drip Dry, Arles, France, 2013
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
New City, New York, 1971
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Nude Descending a Staircase, Rockport, Maine, 2005
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Oulunjarvi afternoon, Paltaniemi, Finland, 2009
www.arnet.com

Per Arno Rafael Minkkinen, la nudità è assimilabile alla spiritualità. “Non voglio essere visto come un nudista. Ma c’è qualcosa nell’andare in giro da solo, nudo, in una foresta in Finlandia, arrampicandosi e muovendosi come una scimmia alla ricerca di una fotografia, che si avvicina all’atto della creazione. Solo scavando con le dita nella terra morbida, vi sentirete come se foste stati appena creati”. Raramente mostra il suo viso nelle fotografie: “Metto la mia faccia una volta ogni tanto, giusto per ricordare all’osservatore che sono io. Devono sapere che sono io a creare l’immagine”.

Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Dead Horse Point, Utah, 1997
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Etretat, France, 2001
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Fosters Pond Swan, 1994
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Horsetail Falls, Columbia River Gorge, Oregon, 2001
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Ismo’s Stick, Fosters Pond, 1993
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Kettlehole Bog, Fosters Pond, 1996
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Narragansett, Rhode Island,1973
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Paul Klee’s Chair, Nantes, France, 2010
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Santa Fe, New Mexico, 2000
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Self-portrait, Orlando, Florida, 1978
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
Stranda, Norway, 2006
www.arnet.com
Arno Rafael Minkkinen Surreal self-portrait
www.arnet.com

Il ritratto diventa parte di un tutto, in perfetto accordo con la natura o con il paesaggio urbano. L’uomo diventa albero, pietra, scoglio, betulla, acqua, legno. Il tutto in un bianco e nero fatto di luci morbide, delicatissimo e riposante. Nel preciso momento in cui l’otturatore scatta, lui riesce a contorcersi, creando ciò che chiunque oggi definirebbe come un’immagine photoshoppata.

Ho trovato molto interessata l’introduzione del suo sito intitolata How to Work the Way I Work, in 12 punti che vi riporto qui, nei quali illustra il metodo che utilizza nella sua arte.

  1. Farli diventare autoritratti – Molte delle mie fotografie sono difficili da fare. Alcune possono essere pericolose. Non voglio che qualcun altro si metta in pericolo prendendosi i rischi che io mi prendo. Perciò le intitolo autoritratti, così l’osservatore sa chi c’è nella foto e chi l’ha fatta.
  2. Fidati della tua macchina – Quando lasci il mirino, abbi fiducia nella macchina che finisce il lavoro. Non uso assistenti che vi guardano attraverso; altrimenti diventerebbero loro il fotografo. Invece, ho nove secondi per entrare nella scena, oppure, se uso l’interruttore con il cavo, posso premerlo e poi spostarlo fuori dall’immagine, sapendo che nove secondi dopo la macchina scatterà.
  3. Fanne dei negativi singoli – Questo vuol dire nessuna manipolazione di nessun tipo, né doppia esposizione né sovrapposizione di negativi. Fortunatamente ho iniziato decenni prima dell’invenzione di Photoshop. Quello che vedi accadere nella cornice della mia immagine, accade nel mirino della mia macchina. Ciò che accade nella tua mente, può accadere in una macchina fotografica.
  4. Lavora come un fotografo documentarista – “Le nuove forme emergono se non ci sono limiti”, disse Georges Braque. Per me questo significa abbracciare la realtà come una collaboratrice nell’ideazione dell’immagine.
  5. Immagina come una macchina fotografica
  6. Cerca di non invecchiare!
  7. Crea continuità
  8. Lavora con il nudo – Crea un eguaglianza tra la natura e il nudo. Mira all’atemporalità di tanto in tanto.
  9. Abbraccia il mistero – Solo la macchina fotografica sa cosa sta succedendo.
  10. Accetta il fallimento.
  11. Assicurati di avere una via di fuga.
  12. Divertiti

 

Do you remember Strange body perspectives by Louis Blanc? (If you don’t… http://surrealistphotography.altervista.org/strange-body-perspectives-by-louis-blanc/). So, today I’m going to introduce you another photographer who experiments with the infinite potentialities of the human body.

The Finnish-American photographer Arno Rafael Minkkinen (1945) is the artist of “the human body blended with the Universe”. Over the past forty years, he has photographed himself in a variety of scenarios: sandy beaches, cliffs, forests, churches; always naked as the day he was born. The sites change constantly, but Minkkinen routinely becomes part of the landscape, connecting body and nature in the most surreal ways.

For Arno Rafael Minkkinen, nudity is akin to spirituality. “I don’t want to be seen as a nudist,” he says. “But there is something about how close you get to the act of creation by walking around by yourself in some stretch of forest in Finland, with nothing on, looking for a photograph, climbing rocks and moving around like a monkey. Just digging your toes into the soft earth, you really feel like you’ve been created”. He rarely features his face in photographs: “I put my face in there every once in a while just to remind the viewers that it is me,” he says; “They have to know I’m the one who is making the picture”.

The portrait becomes part of the lot, in perfect accord with nature or with the urban landscape. The man becomes tree, stone, rock, birch, water, wood. Everything in a black and white made by soft lights, very refined and soothing. At the precise moment the shutter clicks he manages to contort, creating what anyone today would assume is a photo shopped image.

I’ve found very interesting the 12-step introduction of his website entitled How to Work the Way I Work that details the methods he uses in his art. I report it here.

  1. Make them self-portraits – Many of my photographs are difficult to make. Some can even be dangerous. I don’t want to have someone else coming in harm’s way taking the risks I need to take. Thus I title them self-portraits, so the viewer knows who is in the picture and who took it.
  2. Trust your camera – As you leave the viewfinder, trust the camera to finish the job. I do not use an assistant to look through the camera; otherwise she or he also becomes the photographer. Instead, I have nine seconds to get into the scene, or if I am using a long cable release bulb, I can press it and throw it out of the picture, knowing nine seconds later the camera will fire.
  3. Make them single negatives – This means no manipulation of any kind, no double exposures or overlapping negatives. Fortunately I began decades before Photoshop was invented. What you see happening in the frame of my image happened inside the viewfinder of my camera. What Happens Inside Your Mind, Can Happen Inside A Camera.
  4. Work the way a documentary photographer works – “Out of limitations new forms emerge,” Georges Braque said. For me this means embracing reality as a collaborator in the invention of the image.
  5. Imagine like a camera
  6. Try not to age
  7. Create continuity
  8. Work in the nude – Create an equal sign between nature and nudity. Aim for timelessness every now and then.
  9. Embrace mystery – Only the camera knows what happened.
  10. Accept failure
  11. Make sure you have an exit strategy
  12. Have fun